Logga in
Logga ut

Hög tid för semmelfrossa

På konditorierna i Uppsala är förberedelserna i full gång inför fet­­tis­dagen som i år in­faller 13 februari. De mer ­klassiska semlorna har på senare år fått konkurrens av nya smaker och snitt.

I skyltfönstret på Landings Konditori i Uppsala trängs färgsprakande bakelser med traditionella kakor och kokosbollar. I fokus är dock ett visst bakverk – en sorts vetebulle med grädde och mandelmassa i mitten och florsocker på toppen. 13 februari är det återigen semlans dag och på Landings är det full rulle.

– Man märker att det börjar närma sig. Den här tiden på året är semlan definitivt den mest populära av alla bakverk vi har. Under fet­tisdagen brukar vi sälja runt femtusen semlor, säger konditoribiträde Anita Blixt.

Flera olika sorter

Det första man möts av då man kliver in på konditoriet på Kungsängsgatan är en stor monter med silverfärgade plåtar där vaniljsemlor, nutellasemlor och chokladsemlor trängs med de mer klassiska semlorna bakom glaset. Just nu finns åtta olika semlor i sortimentet men på fet­tisdagen tillkommer ytterligare några, bland annat miniatyrsemlan.

– Den är rolig för den är pytteliten. Bara en munsbit, säger Lina Pousette, även hon konditoribiträde.

Nya smaker fastnar

För 40 år sedan började Anita Blixt arbeta på konditoriet. Hon konstaterar att den klassiska semlan definitivt fått konkurrens under de senaste åren.

– Semmelwrappen blev till exempel jättepopulär för två-tre år sedan. Vi skulle egentligen inte sälja den igen efter första året, men efterfrågan var så stor så vi fortsatte, berättar hon.

Klassisk semla säljs mest

Förra året firade Landings Konditori 130 år, vilket resulterade i jubileumssemlan med rostad mandel på locket. Ny för i år är dock crobunsemlan, som har den klassiska semlans utformning med grädde och mandelmassa, men där bullen är en blandning av wiener- och vete­deg.

Enligt en ny undersökning av Coop tycker de flesta av de tillfrågade att en semla ska bestå av traditionella ingredienser. Lina Pousette håller med om att det fortfarande är den klassiska semlan som säljs mest.

– Men de nya semlorna blir ofta populära. Vissa köper en av varje sort och gör egna semmeltest. Det är roligt att folk är så öppna inför nya smaker.

Lina Pousette arbetade sin första dag på konditoriet på fettisdagen för exakt ett år sedan. Då var det kö från kassan till dörren hela dagen och hon förväntar sig inte att det blir annorlunda i år.

– Det är alltid roligt med kunder! Det gör liksom inget att det är kö konstant eftersom alla är så glada och positiva.