Logga in
Logga ut

Många larm om nyckelbluff

På kort tid har Konsument Uppsala fått tio anmälningar mot företaget Usecurity.

– De är tjuvar och bedragare, säger Uppsalabon Sara España som säger att hon fick nyckelbrickor och en faktura hemskickade – trots att hon inte ens hade tackat ja till att beställa något.

Konsument Uppsala har hittills fått tio anmälningar mot företaget Usecurity – och alla har samma historia.

– Försäljarna påstår att de ringer från Securitas, SSF (Svenska Stöldskyddsföreningen, reds anm), Mysafety eller andra företag där den uppringde konsumenten redan är kund, säger Kristina Westling, konsumentrådgivare på Konsument Uppsala.

Kunden får höra att dennes nyckelbrickor av någon anledning måste bytas ut. Ingen upplever att de tackat ja till att köpa något. Men snart kommer nyckelbrickor från Usecurity på posten – och en faktura på mellan 299 och 576 kronor. Uppsalabon Sara España är en av de drabbade.

”Jag sade aldrig ja”

– De sade att de ringde från Mysafety där jag är kund och att de skulle skicka nya nyckelbrickor. Jag sade aldrig ja till att köpa något. 14 dagar senare, efter att ångerrätten hade gått ut, fick jag brickorna och en faktura på 576 kronor, säger hon.

Trots att Sara España inte hade gjort något fel så kände hon sig dum efteråt.

– Jag borde bara ha lagt på luren. De är tjuvar och bedragare, säger hon.

Hon fick till sist hjälp att häva ”köpet” genom Konsument Uppsala.

– Det handlar inte om mycket pengar, men att påstå att man ringer från ett annat företag än där man jobbar är vilseledande. Företaget skulle kunna bli straffat med att få betala marknadsstörningsavgift, säger Kristina Westling.

Anmäls i hela landet

Konsumentverket har under år 2018 fått in cirka 50 anmälningar mot Usecurity. Ännu fler väljer att höra av sig direkt till företagen som de har nyckelbrickor hos från början.

– Vi har fått fler än hundra samtal från särskilt äldre människor som känner sig lurade, säger Per Klingvall, informationschef på SSF.

– Eftersom vi inte kan göra något för dem har vi har rått dem att säga upp avtalet om det inte gått mer än 14 dagar eller kontakta Konsumentverket eller konsumentvägledare i kommunen om de känner sig lurade.

Har Usecurity tillgång till era kunduppgifter?

– Vi tror inte det. Vår teori är att de ringer ett stort antal personer och ställer öppna frågor tills de tagit reda på om de redan har nyckelbrickor och i vilket företag, säger Per Klingvall.

Även PA Prabert, kommunikationschef på Mysaftety, uppger att minst 100 av deras kunder hört av sig med samma problem.

När Uppsalatidningen kontaktar Göteborgsbaserade Usecurity så svarar verksamhetschef Magnus Björkman via mejl:

”Ingen av Usecuritys säljare utger sig för att vara från något annat företag än Usecurity.”

Den stora mängden anmälningar förklarar han med att konkurrenter vill svartmåla hans företag:

”Detta antyder att konkurrenter använder Konsumentverket som ett verktyg för att försöka få bort Usecurity från marknaden vilket ter sig i vart fall väldigt oetiskt. Usecurity överväger att vidta åtgärder mot detta inom kort.”

 
 
  • Mest lästa