Logga in
Logga ut

Snart kan vätgas tankas i Fullerö

Ett multitankställe håller på att växa fram i Fullerö. Redan nu kan man ladda vanliga el­bilar och Teslor här och snart öppnas även en vätgasstation.

– Ska vi jobba mot klimatmålen måste vi göra något och vätgas är en viktig pusselbit, säger Fredric Enlund.

Fredric Enlund driver projektet Fullerö backe tillsammans med sin fru Alexandra. Satsningen inrymmer handel och trafikantservice av olika slag i ett läge nära E4:an. På plats finns redan en vanlig tankstation, elbilsladdare och sedan i höstas även supercharger-laddare för Tesla­bilar.

– Men vi nöjer oss inte med detta, vi vill skapa ett multitankställe. Vårt läge intill E4 gör det extra lämpligt att etablera ett sådant här, ­säger Fredric Enlund.

Fler stationer på gång

I dag finns bara fyra, fem tankstationer för vätgas i Sverige. Men många fler planeras. Bland annat ska EU medfinansiera åtta tankstationer. Just nu slåss 35 kommuner om att få en av dessa.

– Ett beslut i frågan kommer under året, säger Tord Lindgren, som sitter i styrelsen för Vätgas Sverige, ett partnerskap som verkar för att underlätta introduktionen av vätgas- och bränsleceller i samhället.

Nollemission

Tord Lindgren var en av flera experter som deltog i ett runda­bordsamtal i Fullerö backe förra veckan.

– Vi uppmanar politikerna i Uppsala att uppmuntra till nollemission när det gäller transporter, kanske ha det som krav vid upphandling. Då får marknaden en tydlig signal och kan påbörja omställningen, säger han.

Han tillägger att den omställning till lokalproducerad fordonsenergi som börjar växa fram kan få en snudd på magisk påverkan på lokalsamhället:

– Vi kan använda el från solceller för att göra vätgas, vi kan göra vätgas av biogas, förgasa avfall, bildäck och gödsel. Två kors gödsel räcker för 1 500 mils körning!

Tord Lindgren hyser dock en viss oro för att besluts­fattarna inte ska nöja sig med ”avgasfritt” som mål utan vilja bestämma om lösningarna ska stavas spårvägar ­eller trådbussar.

”Bara positivt”

Anders Hollinder, energistrateg i Uppsala kommun, säger att man från kommunens sida vill se en elektrifiering av fordonsflottan.

– Vätgasen kan vara en del av en sådan. Vi ser bara positivt på den här typen av initiativ. I framtiden kan vi inte förlita oss på ett enda energislag utan flera, som kan produceras lokalt och som är förnybara.

Mer om detta avslöjas i ett energiprogram som nu arbetas fram inom Uppsala kommun.

Enligt Fredric Enlund kan vätgasstationen i Fullerö bli verklighet inom en snar framtid.

– Går allt som planerat kan vi öppna stationen 2019, kanske ännu tidigare. Uppsala ska ju vara fossilfritt till år 2030. Det är bara elva, tolv år till dess, så det gäller att börja agera.

Vätgasen ska inte produceras på plats utan fraktas i tankbilar till stationen.

– Men målet på sikt är att tillverka vätgasen här. Med solenergins hjälp kan det bli möjligt.