Logga in
Logga ut

Tragisk trend – allt fler svåra mc-olyckor

I maj inträffade ett tiotal allvarliga mc-olyckor i Uppsala län. På gamla E4 avled en förare efter att ha krockat med en bil.

– Året har inte börjat bra. Det har varit fler dödsolyckor än vanligt, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister.

I år har redan tio motorcyklister dödats i trafiken vilket kan jämföras med samma period förra året då fyra motorcyklister dog i Sverige. I Uppsala har det bara under maj månad inträffat flera allvarliga olyckor. Två mc-förare har hämtats med ambulanshelikopter till Akademiska sjukhuset, en cyklist blev svårt skadad efter en kollision med motorcykel i Bäverns gränd och 26 maj avled en mc-förare på länsväg 600, gamla E4.

Fler dödsolyckor

– Det är väldigt dystra siffror. Året har inte börjat bra. Dödsolyckorna är fler än vanligt och dessutom har flera andra allvarliga olyckor inträffat. För många motorcyklister tar säsongen slut innan den ens börjat, säger Maria Nordqvist, politisk sekreterare på Sveriges Motorcyklister.

Varför så många olyckor inträffat är svårt att svara på och kan ha flera orsaker. Traditionellt sett brukar de flesta motorcyklister i Sverige dödas i trafiken under juli-augusti.

Då har många semester och beger sig ut på vägarna samtidigt som många utländska mc-förare semestrar i Sverige.

– Men på våren är det många som plockar fram sina motorcyklar och är lite ringrostiga i trafiken. Dessutom är andra trafikanter ovana med mc:s på vägarna. Bilister ser då kanske inte motorcyklisterna eller så missbedömer de deras hastighet, säger Anders Hjelm, ordförande SMC Uppsala.

– En lastbil ser man tydligt och inser att det är ett hot, men det är lätt att missa mopeder eller motorcyklar om man inte är tillräckligt uppmärksam.

Trots att Uppsalas gator är vårstädade finns det enligt Anders Hjelm en hel del grus kvar på vägarna och det kan vara väldigt farligt för mc-förare.

– När ny asfalt läggs blir det ofta grus kvar och det här är inget som bilister märker, men det kan orsaka stora problem.

Många utan hjälm

Omkring hälften av alla dödsolyckor är singelolyckor och en stor andel av de som omkommer saknar mc-kort, kör för fort eller bär inte hjälm.

– Det är svårt att komma med generella åtgärder som ska minska dödsolyckorna om många orsakas av att förarna struntar i lagar och bestämmelser, säger Anders Hjelm.

Eftersom sju av tio singelolyckor sker i en kurva så har SMC Uppsala en gång i veckan utbildningskvällar på Rörken för bland annat kurvtagning.

– Det är många som kör fel i kurvor och inte bromsar rätt. Vi brukar ha ungefär 1 000 deltagare på Rörken under en säsong som tränar på att köra trafiksäkert. Ofta lär man sig inte det på trafikskolorna utan där är det mer grundläggande utbildning, säger Anders Hjelm.