Fy farao vilka gravgåtor!

Regnigt väder? Ändå sugen på äventyr? Varför inte skjuta ut dig i rymden eller bryta Faraos förbannelse och rymma från en låst gravkammare?

Uppsalatidningen ­testar nya flugan Escape Room.

Escape room är som Fångarna på fortet, minus fysisk ansträngning och levande spindlar. Eller som ett av pusselmomenten i tv-spelserien Uncharted, minus granatkastande zombienazister. Eller något ur Indiana Jones, minus rullande stenbumlingar och brinnande hjärtan som exploderar ...

Nog med referenser, konceptet är rätt enkelt. En grupp på upp till sex personer har en timme på sig att tillsammans ta sig ut ur ett låst rum, genom att samarbeta för att lösa pussel, hitta ledtrådar och knäcka koder.

Nu i Uppsala

Uppsalas första escape room finns sedan två månader på Hamnesplanaden 3. Här har företaget Quezzle skapat två olika koncept i en lokal på 125 kvadratmeter. Dels ett science fiction-scenario, där spelarna ska återta kontrollen över ett kapat rymdskepp. Dels ”Faraos grav”, som Uppsalatidningens expedition ger sig i kast med. Här gäller att efter lyckad gravplundring ta sig ut ur en fornegyptisk gravkammare.

– Prata med varandra och testa alla teorier. Men även om det är kul i vanliga fall så får ni inte klättra på inredningen eller använda våld, säger Erik Ragnarsson, en av våra två ”game masters” som under hela uppdraget bevakar oss på video, styr stämningen med ljudeffekter och musik samt öppnar fjärrstyrda paneler och dolda fack när vi lyckas göra något rätt.

Inne i gravkammaren möts vi av väggar smyckade av hieroglyfer, ögon och andra symboler. Att interiören till stora delar känns frigolit- och spånskivebaserad förtar möjligen en del av autenticiteten men fantasin sätts ändå i rörelse.

Mysteriet tätnar

Känslan är att vi är vuxna som leker – och det är kul – samtidigt som man inte får såsa till i skallen. Här sätts såväl logiskt tänkande som observationsförmåga och musikalitet på prov.

En pyramidliknande struktur i mitten av rummet visar sig ha en oväntad funktion och utan att spoila för mycket öppnar sig snart olika dolda fack med föremål som skarabéer, kartor och pussel som leder vidare till nya tankenötter.

Under tiden i gravkammaren hinner såväl ljuset slockna, en lönndörr öppnas och en gravkista skändas. När vi kör helt fast finns tre fuskiga knappar, med olika grad av vägledande tips och ledtrådar.

Det slutar med att vi, när minuterna tickar ifrån oss, mer eller mindre paniktrycker fram riktigt lätta ledtrådar för att avsluta det förbannade mysteriet och ta oss ut ur det syrefattiga dunklet. Vi kommer ut i dagsljuset småsvettiga och belåtna. Eniga om att konceptet escape rooms kan växa till något riktigt spektakulärt.