Han gör husbil av bokbuss

Att katter har nio liv är välkänt. Men hur många har egentligen bussar? Pehr Blohm kanske vet – han bygger nämligen en husbil av Anders Engbergs gamla orkesterbuss som även varit bokbuss i Kalmar.

Det låter och luktar ”förr”. En tid som flytt och inte kommer igen. Men det som varit kan få en ny skepnad och uppgift. När Pehr Blohm kör ut den tio meter långa bussen från ladan i Dalby minns jag bussarna från barndomen och blir direkt orolig att den inte kommer hålla ute på vägarna i Europa.

– Trots att den är från 1981 så har bussen bara gått 50 000 mil. Motorn är helt okej faktiskt. Den är väldigt behändig att köra så det ska nog inte vara några problem, säger Pehr Blohm.

Inget lyxbygge

För det är ut i världen han tänker ta bussen som nu håller på att byggas om till husbil. Projektet påbörjades när han gick i pension från jobbet på Svensk Direktreklam och allt ska bli klart nästa sommar. Då ska alltså den gamla bok- och orkesterbussen ha blivit husbil – eller snarare husbuss.

Varför köper du inte en husbil i stället?

– Ja du, det är en bra fråga. Det är väl en blandning av ekonomi och en vilja att få det som man vill ha det.

Så det blir billigare på det här viset?

– Haha, det vet jag faktiskt inte. En begagnad husbil går väl på omkring en halv miljon kronor och en ny kan kosta flera miljoner. Det beror på hur mycket man är beredd att lägga ut, men det kommer inte att bli något lyxbygge i alla fall.

Bokbuss från Kalmar

Pehr Blohm fick in frun på husbilsbanan, genom att ta henne till välkända butiken Bengt i Örkelljunga. Men de hittade aldrig någon husbil som passade dem. Efter att ha läst på ett internetforum, Husbussens vänner, bestämde han sig för att prova att bygga en själv. Efter att ha ­letat i annonser föll han till slut för en gammal bokbuss från Kalmar, som alltså även varit dansbandsledaren ­Anders Engbergs buss. Pris: 50 000 kronor.

– Det finns tyvärr inte så mycket i bussen som påminner om dess tidigare liv. Men den passar väldigt bra att göra om till husbil.

Snickare och smed

Tanken är att bussen ska rymma en uppfällbar dubbel­säng, matplats, stolar, soffa,­ kök, toalett och dusch, garderober och en extra säng. Dessutom blir det solceller på taket. Allt detta ska Pehr Blohm bygga och installera.

– Man kan nog bo runt fem personer i den när allt är klart.

Är det roligt att bygga en husbuss?

– Jättekul! Det är härligt att skapa någonting. Man är smed, elektriker, rörmokare, inredningsarkitekt och snickare samtidigt.

Vad är värst?

– Det kan vara lite bökigt med allt svetsande av karmar och annat. Jag har lagt ned många timmar på sådant.

Vill vara borta länge

Nästa sommar, när även frun går i pension, ska husbussen vara klar för vida världen. Tanken är att de ska vara borta rätt länge.

– Vi vill åka till södra Europa och gärna ännu längre bort. Jag tycker att husbil är mycket bättre än sommarstuga. Man får se olika ställen och stannar precis så länge man själv vill. Det är en perfekt semester, säger Pehr Blohm.