Lyckad nazijakt skapar debatt

För vana datapelare är storyn välkänd. Nazisterna har på grund av överlägsen teknik vunnit andra världskriget och tagit herraväldet över jorden. Men det är inget som skrämmer muskelknutten, krigsveteranen och huvudpersonen William ”B.J.” Blazkowicz som tar upp väpnad kamp mot nazisterna. I tre års tid har Machine Games arbetat med Wolfenstein 2: The New Colossus, det totalt åttonde spelet i serien och uppföljare till Wolfenstein: The New Order från 2014.

– Jag började direkt jobba med manuset till The New Colossus innan The New Order var helt klart. Ett halvår senare var resten av teamet i gång med arbetet och vi har utvecklat spelet i tre år ungefär, säger Jens Matthies, creative director på Machine Games.

Han är den som ligger bakom historien i alla Machine Games delar av Wolfenstein-serien och anser att The New Colossus är det bästa spelet företaget utvecklat.

– Inom den här branschen sker en konstant utveckling och komplexiteten är successivt ökande. Vi bytte motor till där här spelet och det var en stor ansträngning att lära sig hantera den. Men vi lyckades verkligen och spelet har något som inga andra spel har, säger Jens Matthies.

– I berättelsen kastas spelaren mellan olika extremer med ett brett spektrum av känslor. Det är mycket humor, diskbänksrealism och samtidigt ett personligt intimt drama.

Lovorden har inte låtit vänta på sig. I de flesta recensioner har Wolfenstein 2: The New Colossus fått höga betyg. Magasinet Electronic Gaming Monthly skriver att ”storyn backas upp av solid skjutmekanism och riktigt coola vapen”.

– Det är väldigt kul att få fina recensioner och det betyder mycket för mig personligen.

Vad betyder det ekonomiskt för Machine Games?

– Det beror lite på. Det är inte helt avgörande. Man kan få halvtaskiga recensioner och spelet säljer ändå bra.

Wolfenstein-spelen är Machine Games överlägset viktigaste, men enligt Jens Matthies lever och dör inte företaget med The New Colossus.

– Många av oss som jobbar här kommer från Starbreeze och där var det mer att man levde från hand till mun i olika projekt. Men nu är Machine Games en del av stora amerikanska koncernen Bethesda Softworks och då är verksamheten mer stabil.

I The New Colossus går nazister runt på gatorna och figurer bär Ku Klux Klan-uniformer. Många har dragit paralleller till dagens Trump-USA med kravallerna i Charlotteville som referens.

– Det har inget med spelet att göra. Vi skapar en egen konstform med egna kreativa idéer och har en klar bild vad vi vill göra oavsett hur omvärlden ser ut. Men det är ofrånkomligt att det blir en politisk dimension också när nazismen har en sådan central roll.

Samtidigt rasarhögerextrema på nätet mot det nya tv-spelet som de anser dehumaniserar nazister.

– Haha, det finns mycket tokigt där ute. Vad ska man göra åt det?...Visst skulle vi kunna skriva i forum och svara, men vad tjänar det till? Personligen tycker jag att det är hemskt att nazister marscherar på våra gator, säger Jens Matthies.

Vad är du mest nöjd med när det gäller spelet?

– Att vi blev klara i tid, haha. Det hör inte till vanligheterna och det finns så många faktorer som leder till förseningar.