Logga in
Logga ut

Skapar konst från skuggan

Ockulta fornlämningar vittnar om en civilisation som aldrig fanns.

Vid sidan av sitt yrke – en av hjärnorna bakom det hyllade tv-spelet Wolfenstein – skapar Axel Torvenius konst med influenser från urtiden och andevärlden.

Längs ena väggen i det lilla galleriet står ett antal kranier, spetsade på pålar. En del med horn eller sabeltänder. Något med betar ur ögonhålorna. Andra utsmyckade med långa fjädrar. Fragment av en utomjordisk urtidskultur?

Utställningen, på galleri CU-BE i Stockholm, heter ”Skuggsida”. Axel Torvenius tycker att ordet är fint.

– Det känns ålderdomligt och har en mystisk klang. Att vara i skuggan, bort från ljuset och solen, blir en symbol för utställningens tema av mystiskt mörker.

Ett mörker som inte är ondskefullt. Utan mörkt som i obskyrt och smalt, förankrat i fenomen och ritualer som kan befinna sig bortom betraktarens referensramar.

– Jag har alltid varit intresserad av uppstoppade djur, att gå på Naturhistoriska är jättehäftigt. Sedan har jag ett stort intresse av religion, filosofi, ockultism, esoterism, spiritism. Det ockulta. Mycket av den världen av hänger också ihop med musik och film och allt kreativt skapande. Allt rör sig i samma tassemarker.

Utmed andra väggen: en hylla med små detaljrika figurer, han kallar dem bara ”gubbarna”, som trots sina tomma skelettansikten är märkligt uttrycksfulla i kroppsspråk och beteenden. Snirkligt formade av hönsnät, trä, papier-maché, tyg och metallbitar.

– Jag utgår ofta från grova skisser och referensbilder. Sedan blandar jag tekniker och jobbar gärna med roliga material som rostig plåt, spikar, aska eller tjära.

Hittar han en möglig gummi­stövel i skogen får den gärna följa med hem för att bli del av något konstverk. Utställningens kranier har han gjutit av plast. Ett av de tre rummen i hans lägenhet i centrala Uppsala fylldes inför utställningen med cirka 50 olika plastskallar, varav han valde ett tiotal till Skuggsida.

– Det blir sällan ett exemplar av något utan minst tio av varje idé, där jag testar olika uttryck. Det blir som en loop, ett kreativt idisslande där idéer föda nya idéer.

Efter uppväxten i Storvreta valde Axel Torvenius konstnärliga studier av olika slag på folkhögskola, Konstfack och högskola.

– Jag har alltid haft svårt att förstå konstnärer som nöjer sig med ett uttryck, som bara fotograferar eller tecknar eller målar. Det är lite av min förbannelse också att jag vill teckna, måla, fota, skulptera och hålla på med grafisk design.

Det sistnämnda får han utlopp för även på jobbet, på dataspelsutvecklaren Machine Games i Uppsala. Där skapar han mycket av det grafiska i spelserien Wolfenstein. Senast som art director för hyllade Wolfenstein 2: The New Colossus.

I spelserien har nazisterna globalt herravälde efter att ha vunnit andra världskriget. Spelaren leder ett actionspäckat uppror mot regimen. Den blodsprutande ultravåldsodysséen rymmer även satirisk humor, samtidskommentarer och populärkulturella referenser – liksom en fascinerande estetik där Axel och de andra formgivarna måste haft roligt med enorma naziborgar, steampunkiga robothundar, månbaser, sci-fi-vapen och brinnande zombier.

Själv vill han inte prata så mycket om sitt arbete. Spelutveckling omgärdas alltid av sekretessavtal och ett stort hemlighetsmakeri.

– Jag stormtrivs på jobbet. Det är jättekul att jobba med något som får uppskattning. Och som art director så kan jag sätta mycket av min prägel på spelen. Jag har mitt drömjobb.

Så du vill inte jobba enbart med din egen konst?

– Nej, konsten jag skapar själv är en hobby. Rekreation. Att designa tv-spel är en extremt komplex konstform. Det här är ett sätt att utforska helt andra idéer, säger Axel Torvenius som nu letar efter en lämplig lokal för en utställning i Uppsala.