Logga in

Elscootrarna tar över Uppsala

De står vid kaféet, bakom busshållplatsen och vid nästan varje gathörn. Över en natt fylldes Uppsala av eldrivna scootrar, men det gröna transportmedlet väcker också en del oro.

Marknaden för miljövänlig transport blomstrar. Stockholm, Göteborg, Malmö, Lund och nu även Uppsala har invaderats av eldrivna sparkcyklar, som hyrs genom en app och kan lämnas var som helst för nästa person att plocka upp.

Fenomenet har under flera år varit stort i USA, där scootrarna både är älskade och hatade. San Francisco bannlyste dem till och med under en tid efter att stadsborna tröttnat på felparkeringar och olyckor.

I slutet av februari lanserade de svenska företagen Voi och Ozon rides totalt 150 elscootrar i Uppsala.

Scootern får köra i max 20 km/h och föraren ska helst ha hjälm på sig, men många av de som swishar förbi i Uppsala är tillsynes helt oskyddade. Flera personer i Malmö har sökt vård för olika typer av fallskador såsom hjärnskakningar, frakturer och skrubbsår, uppger P4 Malmöhus.

– Om vi får indikationer på att det är många olyckor med scootrarna får vi se över det, men såklart gäller det för alla att följa trafikreglerna och ta det lugnt i trafiken, säger Ellinor Wik, trafikplanerare på Uppsala kommun.

Eric André är chef för avdelningen Norden på Voi. Han berättar att man måste vara över 18 år för att använda deras elscootrar, vilket kontrolleras genom det bankkort som kopplas till appen.

– Vi vet att barn kan använda sina föräldrars bankkort, men vi arbetar aktivt för att det inte ska hända. Vi har till exempel team ute på stan som utbildar användaren, säger han.

Ozon rides har däremot 16 år som åldersgräns.

– Det gäller att hitta kreativa lösningar för att kontrollera användarens ålder. Vi tittar på möjligheten att scanna in ett id-kort till exempel, säger Adam Nycander, vd på Ozon rides.

Vois scootrar samlas in varje kväll för att laddas. Tanken är också att det ska förhindra att berusade personer kör dem. Scootrarna marknadsförs som ett grönt transportmedel, men samlas in med hjälp av bland annat bilar.

– Vi jobbar på att försöka hitta en modell som är 100 procent miljövänlig, till exempel genom att jobba med eldrivna bilar, säger Eric André.

Elscootrarna från Ozon rides ska däremot lämnas av på bestämda parkeringsplatser där batterierna byts ut under natten.

– Det blir korta bilturer med batterierna eftersom våra elscootrar är samlade. Men vår ambition är såklart att det ska vara helt miljövänligt, säger Adam Nycander.

Många Uppsalabor oroar sig för att det hela ska sluta med att scootrarna ligger slängda i diken eller flyter runt i Fyrisån, liksom många av de gröna hyrcyklarna med märket "EU-bikes" som kommunen fått in många klagomål om.

– Scootrarna samlas in under natten, men sedan kan ju folk parkera dem dåligt under dagen. Om vi får in klagomål kontaktar vi i första hand företagen så att de får chans att åtgärda problemet själva. I andra hand får vi se över det, säger Ellinor Wik på Uppsala kommun.

Trots en del oro från trafikanter i Uppsala, verkar scooteråkarna själva positiva.

– Det är väldigt smidigt när man har bråttom. Men det är lite för dyrt, jag skulle inte kunna köra dem varje dag, säger Davoud Tavakolizadeh som är på väg till skolan.

Halder och Mehdi kör elscooter nästan varje dag sedan de kom till Uppsala.

– Det är jätteroligt att vara ute och leka med dem, och väldigt bra och enkelt om man har bråttom, säger 15-årige Mehdi.

Vet du om att det är 16-års gräns på scootern?

– Nej, vi har inte hört någonting om att det skulle vara åldersgräns.