Logga in
Logga ut

Öppet hus med drivkraft

21 maj firar Drivhuset 20 år som vägledare för unga som vill starta egna företag – ett intresse som växt snabbt bara under de senaste tre åren.

Cirka 200 personer, många som fortfarande är studenter, kommer med sina idéer till Drivhuset varje år för att få mer kunskap, bolla idéer och utveckla sig som egna företagare.

– Vi använder helst inte ord som ”affärsutveckling” eller ”innovation” när vi pratar om verksamheten och de som kommer till oss, utan vill lyfta att Drivhuset är en mötesplats där vi stöttar och ser människorna bakom idéerna, säger Catharina Schröder, Drivhusets vd sedan 2017.

Har du hunnit märka någon skillnad i entreprenörintresset under din tid här?

– Det har definitivt ökat. 2016 bildades 93 startups, och under 2017 och 2018 låg siffrorna på 101 respektive 107. Bara i år har vi haft över 140 unika vägledningar. Men det har ju även skett en förändring när det gäller vilka idéer som kommer in – hållbarhet är till exempel jättestort just nu.

Speglas det kanske av er yngre målgrupp?

– Absolut. De har ju mer eller mindre vuxit upp med klimathot och sådana tankar så det faller sig naturligt för dem att spinna vidare på det spåret. Det som många behöver hjälp med är dock att hitta sätt att vara unika bland de större företagen, säger Catharina Schröder som beskriver marknaden för unga entreprenörer i dag som en snabbt växlande arena, där sociala medier och digitala kanaler skapat arbetsmöjligheter på flera olika nivåer.

– Det gäller dock att jobba transparent och vara öppen för förändringar.

Hur är konkurrensen mellan er och andra affärsvägledande företag?

– Vi samarbetar och kompletterar snarare varandra. Drivhuset har ju som sagt inga krav på innovationshöjd eller skalbarhet, men får vi in något som faller under dessa ramar så skickar vi vidare idéerna till UIC (Uppsala Innovation Centre, red:s anm) till exempel, och tvärtom.

I år fyller Drivhuset 20 år, vilket ska uppmärksammas i samband med årsmötet 21 maj, där alla i huset kommer få ta del av aktiviteter som föreläsningar och pitchar – i typisk startup-anda.

Vågar du spekulera i hur företagsmarknaden ser ut om 20 år?

– Knappt. Bara under de kommande fem-tio åren kommer vi få vara med om sjukt stora förändringar i hela samhället, positiva sådana tycker jag! All ny teknik och digitalisering kommer frigöra massor av tid, vilket gör att fokus kan läggas på kreativitet och personliga möten – mjuka värden som verkligen betyder något.

helena@uppsalatidningen.se