Logga in

Små djur väntar på undergången

Gulliga fabeldjur spelar huvudrollerna när Niki Lindroth von Bahr bjuder på undergångsstämning. Till Uppsala Internationella Kortfilmfestival, 21–27 oktober, är hon inbjuden med den senaste av sina kortfilmer – som tar i snitt två år att göra.

Man kan kalla dem små mästerverk, Niki Lindroth von Bahrs kortfilmer med gulliga fabeldjur i gulnade folkhemsmiljöer. Med en atmosfär som ger Niclas Due Gillberg, chef för Uppsala Internationella Kortfilmfestival, kalla kårar.

– Hon har en unik värld som hon skapar med otroligt ambitiösa animationer och någon sorts undergångsstämning, säger han.

De apokalyptiska vibrationerna förstärks av en David Lynch-estetik, med surrande lysrör och en ­sparsmakad dialog som drar åt det absurda. Ändå är det lätt att börja skratta åt de gravallvarliga djuren – de dystra kaninerna på badhuset eller den sorgliga snigeln på läkarbesök – och enligt Niki Lindroth von Bahr själv så är det helt okej.

– Jag strävar ofta efter att filmerna ska vara mörka men jag kan själv inte släppa den komiska effekten som uppstår när en nakenråtta städar en hamburgerrestaurang. Det är också roligt att skapa motsägelsefulla känslor hos publiken – ska man skratta, gråta eller känna sig obekväm?

På kortfilmsfestivalen är det premiär för hennes fjärde film, Något att minnas. Fem kusliga minuter som börjar på ett zoo med en liten duvunges vaggvisa om djävulen och slutar hos partikelforskarna på CERN, där skalbaggar inser att något har gått fruktansvärt fel.

– Det är minnesfragment och scener ur samtiden som vävs samman av visan, som i original är skriven av Alice Tegnér men där Martin Luuk har skrivit en ny sångtext.

Att låta gullighet linda in samhällskritik ingår i hennes strategi.

– Även om historierna är ångestfyllda så skapar söta djur ett mysigt gullighetsfilter. På samma sätt som dåtidens fabler kunde dölja kritik mot makten i till synes oskyldiga historier om djur.

Varje litet föremål i filmerna är helt skalenligt och skapat med extrem finess.

– Att det blev kortfilm för mig beror primärt på att stop-motion-animation är så otroligt tids- och resurskrävande.. Att berätta något på kort tid är också en utmaning som tilltalar mig.

Hur lång tid lägger du på dina filmer?

– Hittills har de tagit drygt två år att göra, per film. Det är en lång och intensiv arbetsprocess så det gäller att hitta historier som håller i två år.

Niki Lindroth von Bahr håller även en föreläsning om sin bildvärld på kortfilmsfestivalen. Och en av hennes tidigare filmer, Min börda, visas i ett program för musikalfilmer.