Logga in

Snart mobilbetalar alla

I en färsk studie förutspår två Uppsala­studenter stora förändringar av våra köpvanor. Andelen mobila betalningar kan komma att fyrdubblas i Sverige till år 2020.

Henrik Bodén och Karin Bengtsson, ekonomer på Uppsala universitet har som en del av sin kandidatexamen genomfört en studie av hur Nordens största detaljhandelkedjor ser på mobila lösningar för betalning i butik.

– Jag fick idén när jag var utbytesstudent i Kina. Innan dess hade jag trott att Sverige låg i framkant vad gäller mobila betallösningar som till exempel Swish. Men i Kina sker allt i telefonen, säger Henrik Bodén, ekonom och studerande på Uppsala universitet som just avslutat en termin på utbyte i Shanghai.

Han beskriver hur han vaknade på morgonen, beställde frukost och taxi, åt lunch i skolan och tog sig hem – enbart med hjälp av betallösningar i telefonen. Rabatter och kundförmåner aktiverades automatiskt.

– Det är fascinerande hur snabbt Kina har gått nästan direkt från kontanter till mobila lösningar. Mina kinesiska kompisar har inte ens ett betalkort. Att komma hem igen kändes som rena stenåldern.

Kina är också ett övervakningssamhälle. Ser du någon risk med de nya tekniska lösningarna?

– Ja, det är lätt att bli förblindad av den coola tekniken, men vanliga kineser har inget val. De utsätts för konstant övervakning och det gällde så klart mig också när jag var där. De visste vad jag åt till frukost och vart jag åkte taxi. I Sverige och EU pratar vi mycket mer om integritet och privacy. Att man inte tar hänsyn till sådant är väl också en anledning till att det gått så snabbt att implementera den nya tekniken. Visst är det lite läskigt.

Tillbaka i Sverige så kontaktade han Uppsalaföretaget ID24 som arbetar med just tekniska lösningar för att integrera mobila betalningar i kassasystem. I samarbete med ID24 kunde Henrik Bodén och Karin Bengtsson sedan genomföra studien, en kartläggning av marknaden där de vände sig till Nordens 100 största detaljhandelskedjor, varav 68 svarade.

– Mest intressant var att så många företag var i startgroparna för att hitta nya lösningar, säger Henrik Bodén.

Studien visar att övergången till mobila betalsätt är en tydlig trend. Idag är det bara 11 procent av företagen i Sverige som erbjuder en centraliserad lösning för Swish i butik enligt studien. Samtidigt har en dryg tredjedel av de tillfrågade kedjorna (34 procent) i Sverige planer på att erbjuda betalning via Swish i sina kassor under 2019 eller 2020. Och ungefär hälften (45 procent) av kedjorna kommer att acceptera Swish som betalsätt före utgången av 2020.