Logga in

Unikt glas från Uppsala

Mer ljus, mindre energi? Uppsalaföretaget ChromoGenics producerar fönsterglas till byggnader i hela Norden – en smått unik utvecklingsresa som startade med forskning på Ångströmlaboratoriet.

– Förra sommaren var den första då vi hade våra egna glas, och vi frös! säger ChromoGenics sälj- och kundansvarige Anders Pettersson och kastar en blick på de till synes ”vanliga” glasfönstren med utsikt över industriområdet som just för dagen badar i stark aprilsol.

Genom en unik glasteknologi, som härstammar från Claes-Göran Granqvists forskning på Ångströmlaboratoriet, har man lyckats skapa lösningar som kan minska solvärmeinstrålningen och samtidigt släppa in dagsljus. Sedan starten 2003 har ChromoGenics utvecklats från att i relativt liten skala framställa visir och motorcykelglasögon till att nu producera patenterade ConverLight fönsterglaslösningar till både fastighetsägare och arbetsplatser över hela norden.

– 2016 gick vi från forskningsbolag till produktionsbolag, och även om vägen sedan dess förvisso varit krokig har det ändå gått stadigt uppåt, säger Micael Hamberg, ChromoGenics operativa chef.

Krokig?

– Till exempel så hade vi ett större bakslag förra sommaren då en lamineringsprodukt inte riktigt höll måttet. Men samtidigt måste man ju sätta sina produkter på prov så man kan utvecklas och förbättras – det går inte alltid att vänta på att allt ska vara perfekt för då kan man missa mycket av det som händer på marknaden i övrigt, säger Micael Hamberg och får medhåll av Anders Pettersson och företagets tekniska produktchef Johnny Engfeldt.

Varför tror ni att ni växt så snabbt?

– Dels är det nog på grund av dagens fokus på miljö- och energieffektivitet, men även eftersom det finns större förståelse för hur viktigt det är med naturligt dagsljus i våra bostäder och på våra arbetsplatser. Folk vill må bra, säger Anders Pettersson.

Förutom att jobba med företag och fastighetsägare har ChromoGenics sedan nyår börjat få allt fler förfrågningar även från privatkunder som är intresserade av fönsterglas till sina villor, lägenheter, uterum och bastur. Enligt Micael Hamberg kan prisnivån i stora drag jämföras med installation av en motordriven yttermarkis.

– Glas är inte lyx längre.

Vilka är era utmaningar framöver?

– Att skapa trovärdighet och nå ut till fler kunder. Vi måste få folk att verkligen lita på en helt ny teknik.