Logga in
Logga ut

Serietolkning av en klassiker

Nytolkningen av folkkära Karl-Bertil Jonssons julafton har ambitionen att vara som en levande serietidning.

På lördag är det premiär för Karl-Bertil Jonssons julafton på Stadsteatern i Uppsala. Regi och scenografi står Jonas Österberg Nilsson för.

– Jag har aldrig jobbat i en sån stark form, det har varit speciellt att lägga upp repetitionsarbetet för man måste ta vara på de faktiska situationer motsättningar och rollernas drivkrafter samtidigt som vi förhåller oss till mycket ljudeffekter. Det är också många speciella gångstilar. Vi försöker i princip göra en levande serietidning. Det är väldigt speciellt. Det har varit svårt och samtidigt väldigt roligt, säger Jonas Österberg Nilsson.

För att få till en ”levande serietidning” har dekorerna skapats för att få fram en tvådimensionell effekt. Kläderna är tillverkade i neopren, våtdräktsmaterial, även detta för att skapa en tvådimensionalitet och en lekfullhet. Kläderna är även mer stela än normalt. Samtliga är handmålade.

Föreställningen berättas inte av en berättarröst, utan av en ”trashankskör” som står ute på gatan för att sjunga julsånger.

Tanken med nytolkningen är att ta tillvara sagan men samtidigt inte förmänskliga den.

–  Karaktärerna är enkelt beskrivna i berättelsen. Fördjupning kommer av förenklingar, det finns vissa saker som vi känner igen hos varje figur, till exempel genom tal. Det kunde vi förstärka genom masken och scenografin, ha det sagolika och förenklade uttrycket. Det tyckte jag var väldigt givande, det skapar en helt egen form, säger Jonas Österberg Nilsson.

Karl-Bertil Jonsson själv spelas av Jesper Feldt.

– I början var det svårt att förhålla sig till den eftersom filmen är så stark och tydlig och alla har en relation till den, men nu känns det bra. Vi blir hjälpa av det och har hittat vår sak och kan ta in element från originalberättelsen. Vi har hittat en skön kombination, säger Jesper Feldt.

Hur är din Karl-Bertil Jonsson?

– Han har något fint och naivt, en vilja att tro på människan och han söker detta. Jag tror att jag försöker se det positiva och se lösningar, säger Jesper Feldt.

– Han är möjligen mer utåtriktad, man ser mer känslor, när han blir ledsen blir han riktigt ledsen, fyller Jonas Österberg Nilsson i.

– Jag kan ta ut svängarna lite mer. Han är mer av en tonåring, mer kropp och röst i kombination. I berättelsen är han mer neutral, säger Jesper Feldt.

Föreställningen har premiär på lördag och spelas till och med 16 februari.